Antocyjany to najłatwiej tłumacząc naturalne barwniki występujące w roślinach. To dzięki nim jagody są ciemnogranatowe, owoce czerwonej porzeczki, jak sama nazwa wskazuje krwisto czerwone, a maliny kusząco różowe. Antocyjany sprawiają, że owoce roślin są kolorowe i zachęcające do zjedzenia. Oprócz roli ozdobnej antocyjany pełnią jeszcze wiele ważnych funkcji zdrowotnych dla naszego organizmu. Im ciemniejsze owoce zjadamy, tym lepiej dla nas. Najwięcej antocyjanów zawierają właśnie te najciemniejsze jak czarna porzeczka, jeżyny, jagody, ciemne winogrona, żurawina, czerwona kapusta, aronia, śliwki, truskawki, maliny, czereśnie, wiśnie, borówka amerykańska itd. Specjaliści wskazują, że najwięcej antocyjanów znajduje się w cierpkiej w smaku aronii. Jest tam około 8000-10000 mg (w przeliczeniu na kilogram świeżej masy owoców) antocyjanów, co czyni z aronii prawdziwego lidera pod tym względem. Taka ilość tych korzystnych barwników wystarczy, aby skutecznie poprawić kondycję całego organizmu.

Antocyjany – co to jest?

Antocyjany – co to jest? Antocyjany jak wspomniano to dokładniej grupa barwników, sprawiająca, że owoce przyjmują apetyczne kolory. Wyróżnia się 3 główne antocyjany – cyjanidynę, pelargonidynę czy delfinidynę. Nadają one kolor nie tylko owocom, ale również kwiatom. Barwią je począwszy od koloru pomarańczowego, przez czerwony, po fioletowy i liczne odcienie niebieskiego. Zróżnicowany kolor nadawany przez antocyjany związany jest z pH soku komórkowego. Antocyjany znajdują szerokie zastosowanie w przemyśle spożywczym, a także farmaceutycznym, gdzie oznaczane są jako E 163.

Gdzie występują antocyjany?

Najlepiej jeść świeże owoce, w których znajdziemy masę antocyjanów. Można również spożywać przygotowane z nich dżemy, mrożone owoce, przeciery, soki – sprawdzi się niemal każda forma podania owoców. Prym pod względem ilości antocyjanów wiedzie aronia, na drugim miejscu znajdują się zaś ciemne winogrona. Co zaskakujące, antocyjany znajdują się nawet w cebuli, jednak w zdecydowanie mniejszej ilości. Jeśli wybieramy owoce zawierające antocyjany w postaci przetworów czy soków warto wybierać te produkty, które zawierają największą ilość owoców w przeliczeniu na 100g. Dzięki temu będziemy wiedzieli, że razem w wypitym sokiem czy jedzonym dżemem dostarczymy naszemu organizmowi dużą ilość korzystnych substancji. Przy okazji warto wybierać również produkty pozbawione cukru, sztucznych słodzików, barwników, konserwantów i wzmacniaczy smaku oraz zapachu.

Działanie antocyjanów

Działanie antocyjanów ma korzystny wpływ na cały organizm. Działanie antocyjanów w głównej mierze skupia się wokół zapobiegania chorobom wątroby i układu krwionośnego. Antocyjany uszczelniają naczynia krwionośne i sprawiają, że szczególnie te obecne w gałce ocznej zostają wzmocnione. Antocyjany skutecznie poprawiają i wzmacniają wzrok. Ponadto redukują rozwój wolnych rodników, które z kolei wywołują procesy starzeniowe nie tylko skóry, ale także narządów wewnętrznych. Można więc powiedzieć, że antocyjany pozwalają zachować młodość na dłużej. Co więcej antocyjany mają również bardzo korzystne działanie zapobiegające zawałom, udarom, a także łagodzeniu bólów głowy. Substancje te wzmacniają naczynia włosowate, a jednocześnie zmniejszają ciśnienie krwi, dzięki czemu ryzyko powstawania zakrzepów czy wylewu krwi jest znaczne mniejsze. Antocyjany stosowane są również popularnie na przeziębienie np. w formie skoncentrowanych soków dodawanych do herbaty lub pitych z gorącą wodą, gdyż znacznie redukują powstawanie infekcji oraz działają bakteriobójczo i wirusobójczo.